Canto a contrapelo

Poesia e música popular em João Cabral

Authors

  • Roniere Menezes CEFET-MG

DOI:

https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.574

Keywords:

João Cabral; Literatura; Música popular

Abstract

This essay aims to reveal several aspects of the relationship between João Cabral de Melo Neto's work and music, mainly Brazilian and Spanish popular song. The text investigates images and sounds present in the poet's creation. The essay accentuates the perception of literature as an “expanded field”, revealing the notion of art as something pulsating, which awakens the reader. In addition to Northeastern and Spanish musical genres and African rhythms, João Cabral's creations dialogue with oral literature, painting, cinema, theater, serial music, etc. Cabral's productions that deal with music have not achieved a prominent place among critics. But these texts can greatly expand evaluations regarding the author's work as a whole. This is the objective of the reflections present in this work.

References

ABRANTES, Bebeto (Direção e roteiro). Recife Sevilha. Rio de Janeiro: Giros produções, 2003.

ATHAYDE, Félix de. Idéias fixas de João Cabral. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; FBN; Mogi das Cruzes, SP: Universidade de Mogi das Cruzes, 1998.

BELCHIOR, Antônio Carlos. A palo seco. In: Alucinação. Rio de Janeiro: PolyGram, 1976.

BOSI, Alfredo. Céu, inferno: ensaios de crítica literária e ideológica. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.

CAMPOS, Augusto. Carta a João Cabral de Melo Neto. São Paulo, 24 de outubro de 1957. Arquivo João Cabral. Fundação Casa de Rui Barbosa.

________. O balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1978 (Série Debates).

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. 4ª. ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1992.

CRUZ, Celso Donizete. Apresentação. A palo seco: escritos de filosofia e literatura. Aracaju: UFS, CECH. Ano 2, n. 2, 2010.

FONTES FILHO, Osvaldo. Uma “possibilidade impossível de dizer”: o acontecimento em filosofia e em literatura, segundo Jacques Derrida. In: Revista Trans/Form/Ação. Revista de Filosofia da Unesp. Marília, SP, v. 35, n. 2, p. 143-162, Maio/Ago, 2012.

FRANÇA, Cátia de. Não há guarda-chuva. In: Estilhaços. Rio de Janeiro: Epic/CBS, 1980; Disponível em: https://www.immub.org/album/estilhacos. Acesso em 18/03/2020.

GOMIDE FILHO, Sérgio Roberto. Antilira do eu, anteverso da morte, antiode do amor: subjetividade, finitude e erotismo na poesia de João Cabral de Melo Neto. Tese de Doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Letras da UFMG, 2014.)

HOLANDA, Chico Buarque de. Chico Buarque: Bastidores (DVD). São Paulo: RWR Comunicações, 2005.

LIMA, Luiz Costa. Lira e antilira: Mário, Drummond, Vinicius. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

MARQUES, Ivan. João Cabral de Melo Neto: uma biografia. São Paulo: Todavia, 2021.

MELO NETO, João Cabral de. Obra completa. OLIVEIRA, Marly de. (Org.) Rio de Janeiro: Ed. Nova Aguilar, 1999.

________. Poesia completa. Organização, estabelecimento de texto, prefácio e notas de Antonio Carlos Secchin com a colaboração de Edneia R Ribeiro. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2020.

________. Apud CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas. 4ª. ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1992, p. 80)

________. Entrevista à Revista 34 Letras nº 3. Rio de Janeiro, março de 1989.

________. Conferência seguida de debate, pronunciada por João Cabral de Melo na Faculdade de Letras da UFRJ, no dia 29 de junho de 1993. In: SECCHIN, Antonio Carlos. João Cabral de ponta a ponta. Recife: Editora Cepe, 2020.

________. Entrevista a Bebeto Abrantes e Belisário Franca para o documentário Recife Sevilha: João Cabral de Melo Neto (2003). São Paulo. In: Sibila: Revista de poesia e Cultura. Conversas com João Cabral de Melo Neto, ano 9, n. 13, 2009).

________. Entrevista a Marcelo della Nina, apud SÜSSEKIND. A voz e a série, p. 32.

MENDES, Murilo. Carta a João Cabral de Melo Neto, 02 de maio de 1960. Arquivo João Cabral de Melo Neto. Fundação Casa de Rui Barbosa.

________. Carta a João Cabral de Melo Neto. Roma, 22 de dezembro de 1963. Arquivo João Cabral de Melo Neto. Fundação Casa de Rui Barbosa.

________. Carta a João Cabral de Melo Neto. Porto, 19 de agosto de 1962. Arquivo João Cabral de Melo Neto. Fundação Casa de Rui Barbosa.

NUNES, Benedito. João Cabral: a máquina do poema. Adalberto Müller (Org.). Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2007.

OLIVEIRA, Marly de. Prefácio: João Cabral de Melo Neto: Breve introdução a uma leitura de sua obra. In: MELO NETO, João Cabral de. Obra completa. Rio de Janeiro: Ed. Nova Aguilar, 1999, p. 16)

STARLING, Heloísa. Uma história soprada pelo vento no canavial. Recife: Suplemento Pernambuco, n. 167, jan. 2020.

SECCHIN, Antonio Carlos. João Cabral de ponta a ponta. Recife: Cepe Editora, 2020.

________. Live 6ª. edição Bienal Na sua casa. Conversa de Rogério Faria Tavares com Antonio Carlos Secchin. Belo Horizonte: Bienal Mineira do Livro, 07 de outubro de 2020.

Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mwO2KXDg1UY Acesso em 10 de outubro de 2020.

________. Prefácio. In: MELO NETO, João Cabral. Poesia completa. Organização, estabelecimento de texto, prefácio e notas de Antonio Carlos Secchin com a colaboração de Edneia R Ribeiro. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2020.

SÜSSEKIND, Flora. A voz e a série. Rio de Janeiro: Ed. Sette Letras; Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

________. (org.). Correspondência de Cabral com Bandeira e Drummond. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, Fundação Casa de Rui Barbosa, 2001.

Published

2024-03-14

How to Cite

Menezes, R. (2024). Canto a contrapelo: Poesia e música popular em João Cabral. Jangada crítica | Literatura | Artes, 11(2), e110203. https://doi.org/10.35921/jangada.v11i2.574